Mot Marocko!

Det här är en reseberättelse från en resa jag och två kompisar gjorde i mars 2023.

Hem Bilder Resor


Del 4, mer Schweiz

black
Vi går de få stegen över gatan från smalspårsstationen till normalspårsstationen i Palézieux, och ungefär samtidigt som PostAuto bussen släpper av sina passagerare rullar det anslutande SBB-tåget in.

black
Tåg går mot Genève och Genève-Aéroport och utgörs av ett RABe 502 motorvagnståg, eller TWINDEXX Express som de kallas av tillverkaren Bombardier. Ganska tråkiga tåg tycker jag. Det här är en IR-variant, men det finns också en IC-variant som har restaurang och familjeavdelning.

Tyska Wikipedia om SBB RABe 502

black
Snart når vi fram till bergets kant och börjar nedstigningen mot Lausanne längs vinodlingsklädda sluttningar.

black
Genèvesjön glimmar i solen. Lac Léman på franska, men vem som helst som tittat på en karta förstår ju att den borde heta Lac le Croissant 😁.

black
Efter ganska exakt en timme är vi framme vid dagens resmål Genève.

black
Vi letar rätt på hotellet (helt annat prisläge än i Karlsruhe...) och tar sedan en promenad ned på stan och längs Genevesjöns strand medan mörkret faller. Genève är en vacker stad!

Någonstans efter middagen insåg vi att de närmsta dagarnas planering helt fallit på grund av tågstrejken i Frankrike! Tidigare hade det verkat som våra tåg inte skulle påverkas, men det visade sig bero på att vilka tåg som ställdes in bara publiceras kvällen innan...

Bara att gå hem och börja planera om.

black
Morgonen efter tog vi spårvagnen ut i de nordvästra förorterna till CERN.

black
Spårvägen hit ut är öppnad 2011 och går trots det till stor del i blandtrafik. Vi stannade till på vägen och köpte en kaffe, och då kom spårrensbilen körande.

black
Dagens mål var ett besök vid Europeiska organisationen för kärnforskning, CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) där de Blickfångande Brödernas båda föräldrar forskat på -70 och -80 talet. Ett besök på anläggningen som de hört historier om under uppväxten av ett av delmålen för resan.

CERNs hemsida

black
Som vanlig dödlig kan man besöka CERN på en 90 minuters guidad tur. Antalet platser per tur är begränsat och kan numera endast bokas på plats, antar att de tröttnat på folk som bokar plats och inte dyker upp. Vi anlände lite före dagens första, och för oss enda möjliga, tur och fick tre av de fyra kvarvarande platserna. Lite tur måste man ha. Den sista platsen gick till en som kom med samma spårvagn som oss.

Första stoppet på turen är vid CERN:s första accelerator, en 600 MeV synkrocyclotron som byggdes 1957 och var i drift till 1990. Numera museum och en snygg ljusshow med ljud förklarar hur det började och hur cyklotronen funkar.

black
CERN grundades 1954 av 12 länder, däribland Sverige, och har idag 23 medlemsländer. Byggnaderna ovan mark ligger till största delen i Schweiz, men de stora underjordiska partikelacceleratorerna sträcker sig långt in under Frankrike. 2500 personer arbetar här, men under säsong deltar 10 000 gästforskare från 113 länder.

Det man håller på med är (främst) partikelfysik och man har haft och har ett antal allt större partikelacceleratorer. Med ett elektriskt fält kan man partiklar i vacuum som styrs i cirklar med kraftiga elektromagneter (8,3 T), som kräver supraledande material, som kräver kylning (1,9 K). Så det krävs spetsteknik inom flera områden.

black
Så här blir det efter ett tag om man krockar partiklar... Prylarna blir efter ett tag "smittade" men på lite avstånd går det bra.

black
Turen går vidare till andra sidan spårvagnshållplatsen och kontrollrummet för ATLAS med en lite kul tredimensionell muralmålning föreställande detektorn.

Under marken ligger den gigantiska (27 km långa) cirkulära protonacceleratorn LHC, som kan skicka en protonstråle i nära ljusets hastighet åt vartdera hållet i ringen. Strålarna kan man styra och låta kollidera i en smäll på 14 TeV där man kan mäta sig till hur de minsta beståndsdelarna beter sig, och därmed visa att de finns. Tex. Higgsbosonen påvisades här 2012. Protonstrålen kan ledas av ringen mot ett mål i en av flera detektorer, "experiment", och en av dem är ATLAS som ligger under marken här.

black
Genom ett fönster kan man titta in i kontrollrummet för ATLAS. Experimenten görs under perioder när acceleratorn är igång, då kör man dygnet runt, och däremellan sker underhåll och ombyggnader. I mars är det underhållsperiod så det hände inte mycket i kontrollrummet.

Experimenten skapar stora mängder data som forskarna analyserar efteråt så man måste också vara bra på att lagra, behandla och distribuera stora datamängder och det görs också en del forskning inom det området. Internet i den form vi känner det med www (World Wide Webb) uppfanns av Tim Berners-Lee när han jobbade här 1989.

info.cern.ch
http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html

black
Besökscentret med snygg grafik och här en animering av vad det är man håller på med, en partikelkollision. Ett nytt besökscentrum är på gång, så vid nästa besök finns det nog mer att se.

black
Efter besöket på CERN tar vi spårvagnen ned till centrum, Genève är en ganska backig stad, och käkar lunch.

Numera finns en hel del spårväg i Genève, och spårvägen har de senaste 30 åren byggts och håller på att byggas ut med linjer bland annat över landsgränsen till Frankrike.

Engelska wikipedia vet mer om spårvägen i Genève

black
Annars är Genève ganska mycket en trådbusstad, spårvagnarna ersattes med trådbussar från 1942 tills endast en spårvägslinje återstod 1969. Det finns både enkelledade 18-meters trådbussar som denna och dubbelledade 24-meters trådbussar.

black
Vi tar en spårvagn upp till hotellet och hämtar väskorna. Dags att försöka navigera den franska tågstrejken och ta oss söderut. Det var med viss osäkerhet vi knatade nedför backen till Gare Cornavin!

Nästa del


Hem Bilder Resor Upp